Een opzegmiddagje

De kinderbijslag wordt in huize Mmiirraah geheel uitgegeven aan verschillende projecten en organisaties ter ondersteuning van kinderen in de derde wereld. Iedereen die een bovenmodaal inkomen heeft, zou dat wat mij betreft moeten overwegen…

Echter, naast deze goede doelen was ik lid of donateur van maarliefst 12 verschillende goede doelen. Oxfam Novib, WNF, Amnesty, Cliniclowns, Greenpeace, Terre des Hommes…. Laat dit weekdier een filmpje van een zielig kind of dier zien en ik ben je vrouw…

Over naar de 101 doelen, doel 34:

Geld besparen op goede doelen door – in plaats van geld – tijd en inspanning te geven.

Niet voor niets zijn mijn “abonnementen en goede doelen” kosten zo hoog…!

Gistermiddag heb ik in een opwelling besloten dat toch anders aan te gaan pakken. Ik pakte de telefoon en zegde de krant, het tijdschrift en alle goede doelen op. Behalve de kinderbijslagdoelen, dat is immers een principekwestie… Ook ben ik nog steeds lid van de klimvereniging en de campervereniging. Deze twee lidmaatschappen zijn voor mij op dit moment te nuttig en dus onvervangbaar.

In plaats van al die kleine donaties van €1,50 tot 8 euro per maand of kwartaal te betalen, heb ik voor het komende jaar één dag per maand gereserveerd om de goede doelen actief te steunen. Petities tekenen, brieven schrijven (voor Amnestie bijvoorbeeld) of zwerfafval opruimen, ik ga ervoor. En natuurlijk blog ik erover: iedere maand dus minimaal één goededoelenblog..!

Zo bespaar ik geld zonder dat dat ten koste gaat van al die echt goede doelen. Ik steun ze alleen op een andere manier…

Voor deze maand bracht de Verdubbeldame me al op voldoende ideeën. Ik tekende petities, schreef me in bij couchsurfing.org en haakte een aantal granny squares voor een organisatie voor dak- en thuislozen.
Omdat het me toch wel aan het hart ging om de donaties te beëindigen, tekende ik een petitie via Amnesty. Ook stuurde ik een groetenkaartje .
Via Oxfam Novib zette ik grote bedrijven onder druk om onrecht in de voedselketens aan te pakken.
Ook ontdekte ik dat Terre des Hommes maar vijf minuten van mijn huis, een kringloopwinkel heeft. Daar moet ik maar eens naartoe met mijn weggeefspullen…

Ik laat me graag op extra ideeën brengen! Hierbij is het vooralsnog wel even belangrijk om te beseffen dat ik single mum ben en dat Zonnekind nog niet oud genoeg is om op het huis te passen, als ik weg ga. Dus niet alles past bij mij, op dit moment…!

groetenkaartje voor Liu Xia

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, geld, goededoelen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Een opzegmiddagje

  1. Een van mijn (nergens genoteerde) doelen was om elke maand iets te maken wat ik in april en/of november kan verkopen voor het goede doel. Helaas, ik heb nog wel wat verkocht uit mijn voorraad van vorig jaar, maar nog niets nieuws gemaakt. O nee, wel 1 dingetje geprobeerd en dat ga ik volgende week ook echt maken.
    Oftewel: goed dat je het hier meldt. En de Verdubbeldame heeft inspiratie genoeg.
    Kom je 10 mei ook trouwens?
    En succes met het weren van alle post en mail van de petities;)

    Like

  2. Tijd en inspanning zijn heel waardevol om goede doelen te steunen! Op dat gebied zou ik me ook nog heel wat meer moeten engageren…

    Like

  3. Bewonderingswaardig hoe jij je maatschappelijk inzet voor hen die het moeilijk hebben!

    Like

  4. ja zo doe ik dat ook. alleen ik ga dan later toch weer overstag. Zo liep ik collecte voor de dierenbescherming en werd dan later toch weer donateur….Ik kijk een keer per jaar wat blijft en wat opgezegd word en een paar maanden later heb ik alles toch weer teruggedraaid. Nu heb ik zelf heel weinig energie dus tijd en inspanning geven zijn al snel te veel.
    Maar petities tekenen doe ik wel.

    Like

  5. Ik ben nergens donateur van, uit zuinigheidsoverwegingen. Ik vind je oplossing heel slim gevonden! Zo kun je toch aan liefdadigheid doen zonder dat het je geld kost.

    Huisvlijt

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Dat vind ik nou pas echt bewonderingswaardig…: wanneer je vanwege ziekte zo weinig energie hebt, tòch gaan collecteren….

    Like

  7. Oxfam Novib zegt:

    Wow. Wat gaaf om te lezen! En weet je, jouw bijdrage heeft z'n effect gehad, want na Coca-Cola gaat nu ook PepsiCo landjepik uit hun productieketen bannen! Superdank voor je steun. En ook bedankt voor je bewuste keuze om bij te dragen aan een duurzamere wereld zonder armoede. Keep up the good work!

    Groetjes,
    Jacco – Oxfam Novib online team

    Ps. mocht je meer willen lezen over waar jouw steun aan heeft bijgedragen, check dan http://bit.ly/1if7UhL

    Like

Reacties zijn gesloten.