Haken voor een goed doel.

Sinds ik haar blog ontdekt heb, houd ik De Verdubbeldame “nauwlettend” in de gaten.

Zij laat zich inspireren, en inspireert vervolgens op haar beurt anderen, om zich in te zetten voor een betere wereld. Niet met geld, maar met daden. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een petitie te tekenen (linkjes vind je op haar blog) maar ook door ergens in de openbare ruimte een kadootje achter te laten, zwerfafval op te ruimen tijdens een wandeling, ergens een dagje te klussen of draagmoeder te worden.

De éne daad vergt wat meer tijd en moeite dan de andere, dus…

Mensen die een bepaalde daad uitvoeren als bijdrage aan een betere wereld, vragen haar om hetzelfde te doen. Door erover te bloggen inspireert zij haar lezers om ook weer hetzelfde te doen.

Dat inspireren is bij mij in ieder geval gelukt!

Onlangs presenteerde ze weer een aantal Verdubbeldaden.

Ik copy paste even Verdubbeldaad 147:

Verdubbeldaad 147: Haak een vierkantje van een granny square om daklozen te steunen (Leni)
Van Leni kreeg de Verdubbeldame een creatief verzoek: “Graag wil ik een verdubbel verzoek insturen. In het Ref. Dagblad stond zaterdag 1 maart een oproep om een vierkantje (granny) te haken en zo met elkaar genoeg lapjes aan te leveren om er een deken van te maken tbv St. Ontmoeting te Rotterdam.” Stichting Ontmoeting biedt vanuit christelijke naastenliefde professionele hulp aan dak- en thuislozen.

Nou heb ik niet zo veel met kerken en zo. Maar een deken voor een dakloze is altijd goed, toch? 

Dit blog wordt dagelijks door ongeveer 500 mensen – of door één mens 500 maal – gelezen. Geen idee wie dat allemaal zijn, maar wie weet zitten er haaksters / hakers tussen? Een redelijk aantal mensen volgen mij via Twitter en het overgrote deel van die mensen heeft weleens een haaknaald van dichtbij gezien. Een granny square is voor deze dames (voor mij overigens ook) een fluitje van een cent… Zou toch leuk zijn als er nog een paar dames óók aan de slag gaan…!

Ik kan dus bèst vandaag, een keer of drie of zo, deze blog tweeten en op die manier wat lawaai maken voor deze verdubbeldaad….
Ik nodig mijn tweetdames dus bij deze allemaal uit, om zich even te melden bij de Verdubbeldame. Dat kan door op deze link te klikken en te reageren op de het blogartikel. Zij zet je naam dan op haar blog en stuurt je een patroontje toe via email, en ook het adres waar je, vóór 1 april,  het vierkantje naartoe kunt sturen.

Het patroon is overigens heel simpel: de oervorm van het granny square vierkant: steeds groepjes van drie, iedere toer een groepje meer per kant, vijf toeren. Er is niets terug te vinden over afmetingen, maat haaknaald of iets dergelijks, ik haak hem dus maar “standaard” met maat 3,5 en met “standaard” cotton8 haakkatoen.

Je kunt dus ook al zonder patroon gewoon beginnen!

Nou dames, meld u maar in grote getalen! 🙂 … maar één of twee personen erbij, zou ook al erg leuk zijn…

(ennuh, je kunt natuurlijk ook meteen effe die petities tekenen, padden helpen oversteken, een slaapplaats aanbieden aan iemand en een tijdje van je mobiel afblijven… en verder klikken naar alle andere verdubbeldaden….!)

Kleine update: via Twitter hebben twee dames zich gemeld. Eén heeft zich inmiddels ook gemeld bij Verdubbeldame…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, goededoelen, haken, handgemaakt. Bookmark de permalink .

7 reacties op Haken voor een goed doel.

  1. Mammalien zegt:

    Geweldig! Ik ga de blog olgen en haak mee…

    Like

  2. Wat een leuk stukje!!! Ik heb het haakpatroon nu ook downloadbaar gemaakt via Googledocs, zie m'n blog

    Like

  3. En 500 pageviews per dag?!?! Tjonge, dat doe ik je niet na hoor

    Like

  4. Leni zegt:

    Wat leuk, je zet een verdubbeldaad in 't kwadraat! Zó komen er wel dekens voor de daklozen in Rotterdam, fijn! Ik had het verzoek ingediend en ben blij dat Marije het wilde noteren. Elke opgestuurde granny is een stukje warmte. Dankjewel, vrgr, Leni.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Ik denk dat het mijn moeder en mijn stalker zijn…. ieder 250 keer per dag… 🙂

    Pfff stom dat jouw blog niet zoveel views kent….. ik ga nog wel effe door met reclame…..

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Ik maak zojuist de 4e af…. 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.