Auto eruit?

Doel 39: Vier keer een week lang lang alleen te voet en fiets verplaatsen.

Mijn auto is ongeveer 10 jaar oud en heeft iets meer dan dan honderdduizend kilometers gereden.
Per maand betaal ik € 42 aan moterrijtuigenbelasting en de hoogte van mijn verzekeringspremie per jaar was tot voor kort bizar hoog… In een vlaag van verstandsverbijstering had ik bij de aanschaf, blijkbaar een WA++ verzekering afgesloten en vervolgens werd deze stilzwijgend verlengd en keek ik er niet meer naar om… Pff wat was ik toch slordig met mijn geld, de afgelopen jaren….

Inmiddels zette ik de verzekering om en betaal ik nu 789 euro per jaar. Nog steeds veel geld…!

Ik gebruik de auto om naar mijn kantoor te rijden (ongeveer 12 kilometer heen en terug) en om naar klanten te gaan (gemiddeld eens per week, kriskras door Nederland).

Ook als ik op bezoek ga naar familie of als ik ga sporten gebruik ik mijn auto. Ik sport in een andere stad en mijn familie woont minimaal drie kwartier rijden van waar ik woon.

Sinds we de camper Sunny hebben, is de auto voor vakanties overbodig geworden. Voor de kilometers die ik naar mijn kantoor rijd, is de auto al helemaal overbodig… Ik kan toch zeker op de fiets?!
(als het me tenminste blijft lukken om een kwartiertje eerder uit mijn bed te komen…)
Bovendien werk ik, sinds ik geen personeel meer heb, veel meer gewoon thuis…!

Met de camper kunnen we ook naar familie en klimhal rijden. En zelfs naar klanten, die echter ook via het OV bereikbaar zijn. Bovendien heb ik een zakelijk abonnement op Gr.eenwhee1s dus, om niet helemaal pipo over te komen met mijn oude volkswagenbusje, zou ik zo’n klein rood autootje kunnen pakken.

Parkeert ook net wat handiger in…..

… Voor driekwart heb ik al besloten mijn auto te verkopen. Niet alleen bespaar ik dan maandelijkse vaste kosten en onderhoudskosten, maar bovendien levert de verkoop van de auto me nog een flinke som geld op… Vergelijkbare auto’s doen op m.rktplaats meer dan 6.000 euro.
Die kan ik mooi gebruiken om mijn hypotheekschuld verder af te lossen en ook om Sunny eens goed onder handen te (laten) nemen, zodat ze nóg leuker, gezelliger én (niet onbelangrijk) betrouwbaarder wordt… En ik minder Sunnykosten hoef te budgetteren

Ik wacht nog even de APK beurt af. Met nieuwe APK levert de auto net effe wat meer centjes op. In de tussentijd gebruik ik de auto niet, gewoon om uit te proberen hoe een autoloos leven eruit ziet.

Hij staat al een week werkloos om de hoek van mijn huis.. moet gewassen worden… ook daarop bespaar ik dus geld en tijd als hij weg is…

En en passant werk ik ook nog eens aan één van mijn 101 doelen…!

Naschrift: na wat speurwerk heb ik ontdekt dat mijn auto tweejaarlijks door de APK moet, vorig jaar nog geweest. Inmiddels heb ik besloten mijn auto te verkopen. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Auto eruit?

  1. Jemig de pemig wat een geld voor je auto!
    Kom ik aan als vergelijk met mijn minikarretje, ook 10 jaar oud en 60.000 op de teller.
    Wegenbelasting: 16 euries pm, verzekering: 20 euries pm, rijdt 1 op 20, ik rij wekelijks 400 a 450, soms 500 km en tank voor… pak 'm beet…. 38 euries in de week…. alleen maar in duitsland, dat dan weer wel 🙂
    Ik snap dat je overweegt hem er uit te gooien, scheelt weer een hoop centjes 🙂
    Succes met je autoloze periode 🙂

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    …. dat zijn inderdaad hele andere kosten…!

    Like

  3. Caro zegt:

    Je kunt via Gr.wheels een auto huren en je hebt natuurlijk je mooie camper, dan zou ik proberen de auto te verkopen. Scheelt veel geld.

    Like

  4. Je APK kun je al 3 maanden van te voren laten doen. De datum blijft dan gelijk. Dus is de apk 3 maanden langer geldig. Handige extraatje bij verkoop. (informeer wel even bij de garage, voor mijn auto kon dit toen wel)

    Hier is het openbaar vervoer heel slecht. Vanmorgen moest ik naar Z. Dat kost me nu 50 minuten met de auto, met het OV is het minimaal 2 uur;)
    Maar als het bij jou goed is en je busje is betrouwbaar (goede back-up) dan zou ik het ook overwegen. Of weg of een goedkopere ervoor in de plek.

    Like

  5. Las ik net je naschrift niet… Ik kan goed meekomen met je beslissing. En je kunt altijd weer een ander autootje kopen mocht het niet lukken.

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    … ik heb natuurlijk altijd nog die rode autootjes als backup he, als de bus t niet doet…

    Like

  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    Like

  8. Hey Mm-iirraah, ik heb je genomineerd voor de Liebster Blog Award. Ik hoop dat je er blij mee bent. Kijk maar eens op mij blog http://missmillaathome.blogspot.be/ .
    Groetjes, Milla

    Like

Wat vind jij daarvan?

