Kosten besparen in februari

In het kader van budgetteren heb ik een aantal veranderingen in huize Mmiirraah doorgevoerd die – al dan niet blijvend – een besparing opleveren.

Vaatdoekjes
Allereerst het afschaffen van alle wegwerpschoonmaakdoekjes die ik gebruikte. Niet alleen zijn uitwasbare / herbruikbare vaatdoekjes goedkoper, het is ook nog eens beter voor het milieu. Ook heb ik de pannensponsjes in ere hersteld waardoor ik de vaatwasser minder vaak hoef aan te zetten.
Tot nu toe zijn de ervaringen prima, hoewel ik overigens nog steeds óók keukenrol gebruik in de keuken. Misschien iets voor de toekomst om daar ook nog mee op te houden. We nemen kleine stapjes, kleine stapjes…
Besparing per maand: ongeveer 5 euro.

Energie
Daarnaast heb ik de laatste tijd mijn thermostaat opnieuw, nog een keer en nóg een keertje opnieuw geprogrammeerd. De temperatuur die voor ons prima is, mét een extra vestje aan, is 18 graden. Dat wás 19,5 graden zonder extra vestje aan.
Ook heb ik de temperatuur voor ’s nachts en voor mijn werkdagen, wanneer er niemand thuis is, drastisch verlaagd van 15 graden naar 7 graden (ofwel: gewoon uit). De nachten duren ook langer nu: de temperatuur gaat eerder omlaag en later omhoog.
De verwarming in de keuken ging flink omlaag, de verwarming in de badkamer ging uit. Ook deed ik – eindelijk – de verwarming uit in de tuinkamer. Dat is écht écht zo zonde geweest, dat die altijd aan stond, aangezien het een ongebruikte en slecht geïsoleerde ruimte is… Het probleem was echter dat de radiatorknop afgebroken was. Ik heb nog met tangen staan klungelen, maar zonder succes. Een paar weken geleden is het me eindelijk gelukt om de toevoer van warm water naar de tuinkamer, die ergens in mijn kelder zit, af te sluiten. Dat geeft een goed gevoel!
Ik douche om de dag en “mag” nog maar één keer per twee weken “lekker lang” douchen in plaats van iedere dag. Dat lekker lang douchen, doen we overigens wél altijd als we gaan zwemmen (eens per twee weken) want dan is het “gratis”.
Het gaat me te ver om iedere dag of week de meterstand bij te houden. Ik ben dus benieuwd wat het zuiniger omgaan met energie, me aan kosten gaat schelen, wanneer de afrekening komt. Ook al omdat mijn deur tegenwoordig dicht is!
Besparing per maand: geen flauw idee! Indicatie nadat ik wat infosites heb bezocht: 15 euro.

In februari leverden diverse verkopen op marktplaats, me iets meer dan 100 euro op.
Dat is dan 100 euro winst.

Genietkind is zindelijk! Geen luiers meer dus. Dat is beter voor het milieu, maar ook op twee manieren beter voor mijn portemonnee: ik hoef er veel minder te kopen (alleen nog voor ’s nachts) èn gebruik minder vuilniszakken. Mijn gemeente is immers een “dure zakken gemeente”: wij betalen een deel van onze afvalstoffenheffing via speciaal bedrukte vuilniszakken die 93 cent per zak kosten. Nu ik er nog (amper) eentje per twee weken nodig heb, bespaar ik ongeveer 25 euro per jaar aan vuilniszakken.
Besparing per maand: ongeveer 35 euro aan luiers, billendoekjes en vuilniszakken.

Ik vries tegenwoordig vlees meteen na aankoop in porties in. Ja dit is een  besparing: ik denk altijd: bewaren tot morgen. Vervolgens snack ik het extra gehaktballetje of de stukjes kip in de loop van de avond met een lekker sausje alsnog op. Nu eet ik dus minder vlees: beter voor het milieu én voor de portemonnee!
Zou je tofu eigenlijk kunnen invriezen??
Besparing per maand: ongeveer 15 euro.

Ik gooi minder voedsel weg. Tussen de middag eet ik salades van de restjes van de vorige dag. Ik eet dus minder brood (dat ik niet meer hoef te kopen). Ook gebruik ik mijn diepvries veel beter door maaltijden in te vriezen in plaats van te lang in de koelkast te laten staan, waarna het alsnog in de GFT bak terecht komt.
Besparing per maand: ongeveer 20 euro (voorzichtig ingeschat).

Mijn overlijdensrisicoverzekering werd opgezegd. Vooralsnog levert dit me geen besparing op helaas. Ik leg nu maandelijks meer in, in de tegenrekening van mijn beleggingshypotheekdeel. Dat heeft natuurlijk niet zo veel rendement opgeleverd de afgelopen crisisjaren (sterker nog…. hm…. hierover later meer…). Ik ben overigens wel nog samen met mijn bankmevrouw naar andere oplossingen aan het zoeken hiervoor want liever stort ik over een paar maanden in één keer een flink bedrag, dan dat mijn vaste lasten blijvend hoog blijven…
Vooralsnog geen besparing in mijn vaste lasten, wel in de vaste lasten in de toekomst.

Mijn kosten voor de ziektekostenverzekering verlaagde ik door over te stappen naar een meer basaal pakket. Nu alle IVF behandelingen en bevallingsperikelen achter me liggen, ben ik van plan vér uit de buurt van wat voor ziekenhuis dan ook te blijven!
(eerlijk is eerlijk: ik stapte per 1 januari over en niet in februari… de besparing telt echter iedere maand gewoon weer lekker op)
Besparing: 43 euro per maand.

Ik zegde het pluspakket van mijn televisieabonnement op. Ik had natuurlijk meteen moeten opzeggen nadat de gratis aanbieding was afgelopen. Of er nooit aan moeten beginnen… Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat ik hierop kon besparen en heeft dat hele pluspakket me maar 10 euro (één maand) gekost… De “oude” Mmiirraah had hier echter niet om gemaald en was jarenlang door gegaan met betalen voor zenders die ze eigenlijk toch nooit keek…
Besparing: 10 euro per maand. 

Ik ging vaker met de fiets naar het werk of bleef thuis werken, en spaarde dus brandstof.
Besparing: 10 euro per maand. 

Thee zet ik tegenwoordig in een thermoskan. Hij trekt langer waardoor ik twee keer zo lang doe met hetzelfde theezakje. En ik bespaar natuurlijk op de kosten van het steeds opnieuw aanzetten van de waterkoker!
Besparing: nihil, maar het levert me wél een goed gevoel op!

De grootste besparing is echter, dat ik bij álles wat ik wil kopen, twee keer nadenk over of ik het echt nodig heb en of er wellicht een ander alternatief is. Ik koop véél minder “dure rotzooi” zoals cola of een belegd broodje ergens langs de snelweg.
Besparing: onbetaalbaar! Waarschijnlijk wel 50 euro of meer per maand.

Totale besparing: ongeveer 300 euro!

En het beste nieuws is eigenlijk, dat ik geen, ik herhaal: géén comfort inleverde.
Ik investeerde wél tijd, voornamelijk door dagen thuis te blijven in plaats van leuke dingen te doen, vanwege de zindelijkheidstraining. Dat is echter tijdelijk geweest en nu Genietkind één en ander behoorlijk onder controle heeft, gaan we gewoon weer lekker weg samen…

Tenslotte: ik hield een onbetaalbaar goed gevoel over aan mijn nieuwe levensstijl…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, energiezuinig, eten, geld, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Kosten besparen in februari

  1. En alweer, zoooooo herkenbaar 🙂
    Fijn gevoel is dat he? Dat 'verloren' geld gewoon lekker in je beurs/spaarrekening/hypotheek te kunnen stoppen?
    Succes ermee 🙂

    Like

  2. Kniepertie zegt:

    Lekker gevoel om zo te kunnen besparen, toch?
    BTW, tofu kan je prima invriezen, de structuur wordt er m.i. zelfs beter van, smakelijk eten
    groet

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    goed om te weten Knieper!

    Like

  4. Alle kleine beetjes helpen en leveren op maandbasis best wel een goede besparing op! Dat vind ik ook zo'n fijn gevoel.

    Like

  5. Goed bezig en heerlijk dat je genietkind zindelijk is!

    Like

  6. Realmam zegt:

    Wat heerlijk zeg 🙂 ik zal eens kijken waar wij nog extra op kunnen besparen, ben nu bezig met zindelijkheid, dat levert inderdaad flink wat op, maar nu vooral nog (erg!) vieze was en veel extra was, maar het is voor een goed doel. Hoop heel hard dat het kwartje snel valt hier!

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Ik spoelde in de eerste week, de natte kleren meteen weer uit. Dan valt het mee met de extra was…

    Had je mijn “zindelijkheidstipsblog” gelezen? http://mmiirraah.blogspot.nl/2014/02/tips-en-truuks-voor-zindelijkheidstrain.html

    Wie weet heb je er wat aan…

    Like

  8. Fijn dat je kindje zindelijk is! Dat scheelt behoorlijk wat geld!
    En inderdaad: al die kleintjes maken toch een behoorlijk grote besparing. Van dat geld kun je extra aflossen, dingen vervangen of lekker genieten (bijvoorbeeld er lekker op uit met Genietkind en je super-coole-bus!)

    Like

Reacties zijn gesloten.