Wat ik tot nu toe bespaarde met het aflossen van de hypotheek.

In de afgelopen jaren heb ik 50.000 euro van mijn totale hypotheekschuld extra afgelost. 
Ik betaal iets meer dan 5% rente per jaar. Met mijn extra afbetaling bespaar ik dus jaarlijks iets meer dan 2.500 euro. Omdat mijn hypotheek nog 23 jaar doorloopt, is dat toch een slordige 57.000 euro die ik bespaar!
57.000 euro die ik niet hoef te betalen, de komende jaren. Natuurlijk is dat een bruto bedrag en zou ik ongeveer 20.000 euro aan hypotheekrenteaftek terugkrijgen. Daarmee rekening houdend is mijn besparing “slechts” 37.000 euro.

(en ja ook ik maak me kwaad op het mantra: “niet aflossen, want dan krijg je minder HRA”! Is ook zo. Maar zeg nou eerlijk, als je moet kiezen tussen 500 euro huur betalen en 100 euro huurtoeslag krijgen, of 700 euro huur betalen en 150 euro huurtoeslag krijgen voor hetzelfde huis, wat kies je dan??)

Ik bespaar de overheid de komende jaren dus 20.000 euro, da’s zéker goed voor het dopje van de binnenband van een JSF. Hopelijk doen ze er iets nuttigers mee natuurlijk, helaas heb ik dat niet voor het zeggen…..
Onbegrijpelijk vind ik het, dat de overheid mensen die versneld aflossen geen belastingvoordeel geeft omdat ze gewoonweg goedkoper zijn dan mensen die niet aflossen…!
Om er een winwinwinsituatie van te maken heb ik nog meer goed nieuws: alle 50.000 euro’s die ik afloste, gaan af van de schuld die ik, hoe dan ook, ooit had moeten terugbetalen.
Het is nooit echt mijn doel geweest, mijn hypotheekschuld helemaal af te betalen. Mijn eerste en belangrijkste reden was, om ervoor te zorgen dat ik niet met een giga restschuld achter zou blijven wanneer ik mijn droomhuis zou laten bouwen en mijn huidige huis zou verkopen.
Afgaande op de WOZ waarde van dit jaar, zou dit doel al bereikt moeten zijn inmiddels. Mijn huis staat niet langer onder water. Dat is natuurlijk een grove inschatting: zo lang mijn plannen niet concreet zijn en ik de daarbij bijbehorende taxatie laat uitvoeren, is het giswerk.

Toch heb ik inmiddels een nieuw doel dat ik graag zo snel mogelijk wil bereiken door af te lossen: ik wil de hoogte van mijn rente blijvend verlagen. Dat kan wanneer mijn schuld gedaald is tot 85% van de huidige marktwaarde, liet mijn bankmevrouw me weten. Uitgaande van de WOZ-waarde, zou dat betekenen dat ik nog eens 35.000 euro zou moeten aflossen..

Poeh dat is een hoop geld…

Ik ga dus voorlopig maar even voor een kortere termijn doel: mijn vaste lasten, bestaande uit hypotheekrente plus aflossing van de meegroeihypotheek, netto (Dus mét HRA) onder de 800 euro zien te krijgen…

Wie weet volgend jaar….

Aan het begin van het jaar nam ik me voor éérst die buffer op te bouwen voordat ik verder ging met aflossen. Toch kon ik het niet laten gisteren en stortte ik 500 euro in de steeds minder diepe hypotheekput…

Wéér een klein beetje minder schuld, dus…!

(onzichtbaar op de grafiek, maar ik wéét dat het lijntje weer iets gedaald is…)

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wat ik tot nu toe bespaarde met het aflossen van de hypotheek.

  1. Ik vind dat knap, zoveel versneld aflossen: inderdaad een win-win situatie. Maar eigenlijk snap ik er niet zo heel veel van moet ik toegeven, want ik heb de indruk dat er in België vaak op een heel andere manier geld word geleend voor een huis dan in Nederland. Maar ik vind het wel heel interessant om te lezen.

    Like

  2. wauw, wat een mega-aflossing heb je kunnen verwezenlijken en wat een MEGA-besparing is dat idd!!!
    Superknap van je 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.