En, budgetterende vrouw….??

En budgetterende vrouw, wat heb je nou geleerd??!

Naast dat budgetteren en op je centen letten erg leuk is, is het me goed gelukt om binnen het maandbudget te blijven!

Sterker nog, ik gaf in februari €599,69 minder uit dan gebudgetteerd. Deze besparing komt bijna geheel doordat ik minder variabele kosten had, ofwel minder uitgaf dan dat ik begroot had op de kosten waarop ik ook echt kán besparen.

budget uitgaven
vaste lasten 1951 2081
afbetaling hypotheek met HRA 575 832
kinderopvang (inclusief toeslag) 425 418
energie en heffingen             310 282
abonnementen en goede doelen 233 245
studieschuld                                      170 171
verzekeringen                                    138 62
vaste kosten camper en auto             100 71
variabele lasten 960 471
eten                                                                             300 229
camper onderhoud en opknappen                                150 175
leuke dingen (uitjes, sporten, handwerken, kadootjes) 130 27
kleding en schoenen                                                     125 10
persoonlijke verzorging (inclusief luiers)                        75 11
huis en tuin (onderhoud, inventaris)                               75 9
overige boodschappen (wasmiddel etc)                         10 10
onvoorzien (nog nader in te delen)                                  95 0

Wat ik sowieso geleerd heb, is dat het goed is om een paar maanden de tijd te nemen om het budget goed sluitend te maken. Ik heb mijn budget voor de komende maand dan ook al behoorlijk aangepast, zowel qua te verwachten uitgaven alsook de posten, die ik hier en daar veranderd heb…

Maar goed, even uitgaan van het oude budget…

Vaste lasten
De vaste lasten zijn hoger dan dat ik gedacht had.

  • Allereerst de hypotheeklasten. Ik had mezelf iets te snel rijk gerekend door te denken dat ik met het opzeggen van de overlijdensrisicoverzekering, 194 euro zou besparen. Niets is echter minder waar: een groot deel van dit bedrag gaat naar het aflossen van het niet aflossingsvrije deel  van mijn hypothecaire lening…
    575 euro per maand voor de hypotheeklasten is dus niet haalbaar en niet gehaald. Niets aan te doen, ik betaal hiervoor per maand 832 euro. Hopelijk is dat aan het einde van het jaar minder dan 800 euro geworden door extra aflossingen. We gaan ons best doen!
  •  Kinderopvang klopte gelukkig wel: ik betaal zelfs iets minder hiervoor en hoop nog een groot bedrag aan toeslag terug te krijgen vanwege meer opvanguren dan vantevoren opgegeven.
  • Energie en heffingen blijft nog koffiedik kijken. Deze maand ben ik binnen budget gebleven. De gemeentelijke belastingen zijn echter nog niet betaald. Wel heb ik inmiddels geregeld per 1 april op te te stappen op een nieuwe energieleveranciers, waardoor mijn maandelijkse energiekosten zullen dalen. 
  • Abonnementen en goede doelen waren blijkbaar goed gebudgetteerd. Immers: een paar kosten die ik deze maand had, betreffen jaarlijkse of kwartaalkosten. Binnenkort eens kijken of ik hierop kan besparen (op abonnementen dan, de goede doelen blijven gewoon staan).
  • Studieschuld zal voorlopig nog een leuke kostenpost blijven. 
  • Deze maand bleef ik binnen het budget voor verzekeringen. Mijn zorgverzekeraar heeft nog geen premie geincasseerd, daar heeft dat alles mee te maken. Ik denk echter dat ik het bedrag volgende maand even opnieuw moet budgetteren… Wellicht kom ik hoger uit.
  • Vaste kosten camper had ik begroot op 100 euro. Daar ben ik niet aan gekomen. Inmiddels heb ik besloten één en ander anders te budgetteren. Autokosten gaan niet op de zaak maar gewoon ook privé. Het is immers een privé auto en ik spaar kosten uit wanneer ik mijn auto zou verkopen. Voor de komende maand heb ik gepland, even goed uit te rekenen wat nu echt het meest voordelig is voor mij: de auto verkopen of niet….

Variabele kosten
De variabele kosten zijn veel lager dan begroot, slechts de helft!! * complimentje aan zichzelf geeft *

  • Ik gaf 229 euro uit aan eten deze maand. Hierbij zat ook een vooruitbetaling van het groentepakket, voor de maand maart. Conclusie is dat ik veel minder uit kan geven aan eten dan vantevoren bedacht, en mijn budget kan bijstellen. Ook heb ik besloten om een verschil te maken tussen “basis eten” en “luxe eten”, waaronder ik bijvoorbeeld snoep en snacks reken. Ook dure lekkere kaasjes zijn luxe, trouwens!
    Ik lees regelmatig blogs van mensen die met een nog véél lager budget eten kunnen kopen. Dat betekent dus dat ik dat ook zou kunnen… Goed om te weten en om mijn budget geleidelijk aan naar beneden bij te stellen totdat het “nog nét niet te krap” is… Dus voor maart gaan we lekker naar beneden met de doelstelling…!
  • Camper onderhoud en opknappen: 25 euro over budget. Ik ben vooral erg benieuwd hoeveel kosten ik het komende jaar nog ga hebben aan de camper…
  • Leuke dingen: zwaar binnen budget gebleven! Het was immers een rustig maandje voor me. Veel thuis geweest vanwege de zindelijkheidstraining van de mini. Het uitgespaarde geld gaat naar mijn vakantiepotje, dat heb ik wel verdiend!
    Overigens ben ik niet van plan om mijn budget erg naar beneden bij te stellen wat betreft leuke dingen. Als single mama en ZZP-er ligt de eenzaamheid altijd op de loer. Sporten en afspreken met vrienden is daarom voor mij erg belangrijk.
  • Kleding en schoenen: ik kocht voor 10 euro via M.arktp1aats een pakket met heel veel onderbroekjes en hempjes voor de mini. Daar kan ze voorlopig wel weer mee vooruit!
  • Persoonlijke verzorging: HOERA daar gaan we lekker op bezuinigen!! Luiers zijn immers bijna niet meer nodig! Voor de toekomst budgetteer ik daarom persoonlijke verzorging niet meer apart. Dat gaat naar “overige boodschappen”, waar ook het wc papier, kattenvoer en wasmiddel onder valt…
  • Huis en tuin. Ik kocht vaatdoekjes, pannensponsjes en een bosje bloemen. Dus ook hier: binnen budget! 
  • Overige boodschappen: deze kostenpost bestaat inmiddels niet meer en is samengevoegd met “Persoonlijke verzorging”, waar in ik totaal 21 euro aan uitgaf..
  • Geen onvoorziene kosten.

Al evaluerend had ik het dilemma: gaan we voor een jaarbudget of reken ik mezelf iedere maand af?

Voor de vaste kosten geldt dat ik in alle gevallen een jaarbudget hanteer. Immers: sommige vaste kosten maak je maar eens per jaar. Daarom houd ik in mijn excelsheet, behalve een maandoverzicht, ook een cumulatief overzicht bij voor heel 2014.

Wat betreft de variabele kosten heb ik besloten om het eten (basis én luxe) en de overige boodschappen iedere maand weer met nul te beginnen. Wat ik heb uitgespaard, gaat naar mijn bufferpotje (de spaarrekening).

Voor de overige variabele kostenposten zoals de camper, kleding, huis&tuin etcetera, is het natuurlijk logisch dat die kosten de éne maand veel hoger zullen zijn dan in de andere maand. Om die reden neem ik mijn besparingen of te hoge uitgaven per maand, gewoon mee naar volgende maand in de cumulatieve staat. In principe wil ik ook komende maand weer binnen budget blijven voor deze kosten. Maar mocht dat niet lukken, dan is doel twee om in ieder geval binnen het jaarbudget (= het maandbudget maal 11) te blijven…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

2 reacties op En, budgetterende vrouw….??

  1. Netjes gedaan zeg!
    Succes met het budgetteren 🙂

    Like

  2. Sil zegt:

    Ik vind het al knap als mensen er bij staan wat erin komt en wat eruit gaat. Ik zou willen dat ik daar zelf al veel eerder mee begonnen was. Ik vind het nobel dat je aan goede doelen geeft, ik ben daarmee gestopt. Wat langs de deur komt wil ik wel een euro voor de moeite aan spenderen maar verder niets meer. Als ik hoor wat er allemaal aan de strijkstok blijft hangen en wat directeuren van goede doelen verdienen, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Daar ben ik echt op afgeknapt.

    Like

Wat vind jij daarvan?

