Consuminderen is thuiskomen

In de afgelopen jaren was ik al best goed op weg: niet te veel geld uitgeven aan dagelijke boodschappen, kijken naar de “prijs per kilo” in plaats van alleen de prijs, letten op aanbiedingen maar alleen aanbiedingen kopen die ik echt nodig heb, geen dure vakanties, etcetera.

Aan de andere kant waren er nog heel veel dingen die helemáál niet goed gingen. Zo bestelde ik niet alleen dat éne leuke shirt via internet, maar kwam de kleding soms met dozen tegelijk binnen. Ik nam mezelf dan voor dat ik drie kledingstukken mocht uitkiezen, maar hield er vervolgens stiekem toch wel zes. Het kwam zelfs een keer voor dat ik de retourdoos zó lang liet staan dat ik kledingstukken die me niet pasten, niet eens meer terug kon sturen….

(ga ik es effe met de billen bloot…ja dat deed ik….)

Ook ging ik mezelf regelmatig te buiten aan lekkere dure broodjes als ik een dagje veel kilometers moest afleggen voor mijn werk, terwijl ondertussen het brood in mijn keukenkastje oud lag te worden….

Ik liet voedsel verpieteren in de koelkast, gewoon omdat ik zin had om iets anders te eten die dag.

Ik liet, door een jongen met een vervuilende brommer, een dure niet-biologische en niet diervriendelijke vlees bevattende pizza bezorgen als ik geen zin had om te koken.

Nu ik een concreet doel heb, namelijk een droomhuis (laten) bouwen, en nu ik eigenlijk per ongeluk toevallig ben begonnen met aflossen, heb ik het spaarvirus goed te pakken gekregen.

En wat blijkt??

Consuminderen is leuk!

  • Ik heb geen last meer van een stemmetje in mijn achterhoofd dat mezelf op mijn donder geeft als ik voedsel weg donder dat over de datum is. Voedsel weggooien is niet alleen zonde van het geld, maar ook slecht voor het milieu en respectloos naar eenieder die honger lijdt… En nu? gooi ik geen voedsel meer weg!
  • Ik geniet van kleine traktaties omdat ik er veel bewuster voor kies en weet dat deze traktatie mag, omdat hij gewoonweg ingecalculeerd is.
  • Ik bespaar niet alleen geld, maar ben ook nog eens veel milieubewuster bezig! Immers voor 8 euro per week heb ik alle (biologische!) groente en fruit die we nodig hebben: we eten met de seizoenen mee en dat is veel goedkoper. Ook geef ik mijn meisje (en mezelf) geen pesticiden meer te eten, mooi meegenomen toch? 
  • Doordat ik de fiets nu vaker pak en de auto laat staan, merk ik veel beter wat een lekker vroeg voorjaar we dit jaar hebben, krijg ik meer zonlicht en een goed humeur. Overigens ga ik nog steeds veel te vaak met de auto…
  • Ik ben creatiever met voedsel, zo maak ik regelmatig maaltijdsalades die eigenlijk veel lekkerder zijn dan een boterham met pindakaas. En nog gezonder ook!
  • Ik heb veel meer inzicht in en grip op mijn financiële situatie. Dat is niet altijd leuk omdat ik in de afgelopen weken ontdekt heb dat ik al jaren geld in een putje gooide. Het goede nieuws is echter, dat ik dat nu (of binnenkort) niet meer doe!
  • Consuminderen is goed voor de gezondheid. Minder vaak chips en cola, meer thee en zelfgemaakte popcorn. En af en toe mag ik best nog wel chips of een toastje met een lekker kaasje, is dat es effe veel meer genieten nu het geen gewoonte meer is!
  • Ik bespaar geld! Een groot deel van mijn besparingen blijf ik gebruiken om mijn hypotheekschuld versneld af te lossen. Maar ook mag ik een deel van deze besparingen gebruiken om, op korte termijn, leuke dingen te doen. Lekker een weekendje met de camper weg is veel en veel leuker dan drie nieuwe rokjes die ik eigenlijk toch niet draag, of bijna iedere avond dure chips gedachteloos wegkauwen, of tomaten die er na een paar dagen niet meer fris uitzien, ongegeten de GFT bak in gooien. 

Consuminderen is thuiskomen….
Het belangrijkste wat ik echter geleerd heb, de afgelopen maand, is dat deze nieuwe/oude levensstijl veel meer bij me past. Ik leef nu meer zoals ik leefde toen ik nog student was. Sinds die tijd was ik een laks mens geworden, ik leefde er maar een beetje op los. Zo ben ik niet opgevoed, zo was ik nooit.
Op mijn 18e nam ik me eens voor dat ik nooit zo’n loze dertiger / veertiger zou worden. Zo iemand die achteloos rommel in de struikjes mikt, de auto pakt om naar de supermarkt te rijden die 100 meter verderop ligt, zijn huis vol stopt met nutteloze veel te dure dingen, etcetera. Iemand die mensen niet aankijkt tijdens een gesprek, iemand die niet echt luistert, iemand die niet echt geniet, iemand die niet echt leeft…

Nu zijn er heel veel mensen die heel veel erger zijn, maar ik was toch behoorlijk afgegleden in die richting…
Voor mij is consuminderen dus thuiskomen. Ik hoop het nooit meer kwijt te raken…!

(PS: dat deed ik niet hoor, rommel in de struikjes mikken… 🙂  )


Meer over consuminderen.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, dagelijksedingen, dromen, geld, milieuvriendelijk, toekomst. Bookmark de permalink .

2 reacties op Consuminderen is thuiskomen

  1. Bewust genieten is inaar mijn idee ook pretriger dan meegaan in het 'turbo-genieten'.
    Fijn dat het virus je te pakken heeft gekregen 🙂

    Like

  2. Herkenbaar! Ik ben de laatste jaren ook meer en meer beginnen te consuminderen en onze wegwerpmaatschappij in vraag beginnen te stellen. En je hebt gelijk: het voelt goed!

    Like

Reacties zijn gesloten.