Het opzeggen van een overlijdensrisicoverzekering, les drie

Eerder schreef ik al over een veel te dure overlijdensrisicoverzekering (ORV) die ik zou hebben.

Omdat ik via mijn bedrijf een goed pensioen opbouw, dat ook uitkeert aan “minderjarige nakomelingen” (ofwel: de mini) bij overlijden, heb ik de ORV die ik afsloot bij de hypotheek, eigenlijk niet meer nodig. Het was een overblijfsel van de tijd dat we de hypotheek met zijn tweeën hebben afgesloten en ik heb er nooit aan gedacht deze op te zeggen.

Bovendien heb ik door de extra aflossingen inmiddels bereikt dat mijn hypotheekschuld kleiner is dan de WOZ-waarde van mijn woning.
De vastgestelde WOZ waarde zegt natuurlijk lang niet alles over de marktwaarde van je woning. Maar ervan uitgaande dat het enigszins klopt, zou de verhouding WOZ – hypotheekschuld, betekenen dat er niet veel restschuld over zou blijven.
En dan houd ik nog niet eens rekening met de groeiende tegenrekening op het niet aflossingsvrije deel van mijn hypotheekschuld.

Sinds november ben ik bezig geweest de ORV op te zeggen. Uit een gesprek met mijn bankadviseurjuffrouw, die naar mijn smaak erg vaag deed en me vervolgens twee offertes stuurde met behoorlijke verlagingen van de maandlasten, had ik opgemaakt dat ik door de verzekering op te zeggen, veel geld kon besparen. 194 euro om precies te zijn….

Ik schrok hier nogal van: had ik écht écht sinds oktober 2006, maandelijks 194 euro betaald voor een overlijdensriscioverzekering die ik eigenlijk als sinds 2007, toen mijn relatie uit ging, niet meer nodig heb?? En zie ik écht écht niets meer terug van al dat geld??

Dat zou wel heel heel erg zonde geweest zijn…

Tot gisteren dacht ik inderdaad dat dat zo was. In werkelijkheid is dat toch niet helemaal waar.

Het “product” dat ik inderdaad heb afgenomen van de bank, dat deel dat ik wél aflos, heet een “meegroeiverzekering”. De premie die ik daarvoor betaal is 194 euro per maand.
Een deel van die premie, namelijk 3 tot 4 tientjes, was de premie voor de ORV. Tot mijn verbazing is het tot nu toe niet mogelijk geweest om me precies te vertellen wat dat nu precies was, 31 euro, 36 euro, 40 euro…?
Het merendeel van die 194 euro is echter gestort in de tegenrekening van het aflosdeel van mijn hypotheekschuld. Met dat potje is altijd belegd. Als ik wil zou ik het om kunnen zetten naar een spaarhypotheek.
De meegroeiverzekering bestaat uit twee delen: de ORV en “het potje”. En ja, ik mág de ORV “eruit slopen”….

Dat de bankmevrouwen en meneren het consequent een verzekering blijven noemen, heeft geleid tot het misverstand dat ik dus alléén maar premie betaalde voor een ORV.  Ook heb ik de offertes die ik in december heb gekregen blijkbaar niet goed geïnterpreteerd want de 194 werd wel zó veel lager wanneer ik het uit te betalen bedrag bij overlijden halveerde, dat ik zelf hap snap door rekende en toch echt op 0 euro uitkwam bij opzeggen…
Dat kan dus blijkbaar niet. Zoals mijn bankmevrouw zei: “Tja het is echt heel ingewikkeld”.

Dussss. Misverstand opgehelderd. Die duizenden euro’s zijn gelukkig voor een groot deel niet verdampt maar staan gezellig in de tegenrekening van mijn niet-aflossingsvrije hypotheekdeel. In een beleggingsvariant…

Ik blijf toch even in verbazing achter. Ik dacht dat ik best slim was maar blijk nu toch een totaal verkeerde interpretatie gegeven te hebben aan de aan mij gegeven informatie… En ik kan er niet zo goed tegen dat ik nog steeds niet helemáál begrijp wat dit nu voor een product is, die verzekering die overblijft die ik geen hypotheek mag noemen…

Ik sta dus open voor nadere uitleg en heb met mijn bankmevrouw afgesproken dat ik binnenkort gewoon nóg een keertje bel… Gisteren haakte ik af op een bonusverhaal en uitkeren van ofwel 90% ofwel 110%.

 …..

… maar… daarover…. een andere keer, lieve kijkbuiskinderen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Het opzeggen van een overlijdensrisicoverzekering, les drie

  1. Dat verklaart waarom die 194 euro zo hoog is voor een ORV. Probeer erachter te komen wat het gespaarde potje nu ongeveer waard is. En schrik niet als dit heel weinig is. Het is belegd, dus veel risico en gezien de crisis waarschijnlijk heel weinig waard.
    Is er een eindbedrag gegarandeerd? Wat als je opzegt, keert het uit en zo ja hoeveel?
    Nooit een overzicht gekregen hoeveel je hebt gespaard en wat het waard is. Zoiets moeten ze toch jaarlijks afgeven?

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Hi Margriet. Ik kan via internetbankieren precies zien wat er in het potje zit: ongeveer 12.000 euro. Dat is inderdaad minder dan wat ik in de afgelopen jaren gespaard heb, maar niet heel veel minder gelukkig. Of er een eindbedrag gegarandeerd is, weet ik niet, goede vraag….! Ook geen idee wat er gebeurt als ik zou opzeggen, maar wel kan ik ieder moment besluiten om meer of minder offensief / defensief te beleggen en er sparen van te maken.
    Verder wordt er 90% uitgekeerd als ik zou komen te overlijden. Dat laatste ben ik nu opnieuw aan het onderhandelen, hoewel ik voorlopig nog geen plannen heb in die richting (overlijden dus…) 🙂

    Je vragen waar ik nog geen antwoord op kan geven, ga ik zéker meenemen in mijn wekelijkse telefoongesprekje met de bankmevrouw, thanks!

    Like

Wat vind jij daarvan?

