Over het opzeggen van een overlijdensrisicoverzekering

Dacht ik dat ik met een simpele opzegging, van mijn veeltedure overlijdensrisicoverzekering van maarliefst 194 euro per maand af was?

Dat zou toch al te makkelijk zijn…

Op 6 januari liet ik aan mijn “adviseur” (maar natuurlijk ben jij geen adviseur, je bent een verkoopster dame, maar prima we doen wel net alsof je een adviseur bent) weten dat ik, naar aanleiding van ons eerdere gesprek in november waarin zij zeker niet het achterste van haar tong liet zien, maar ik tussen de regels door wel het één en ander kon concluderen, weten dat ik mijn levensverzekering / overlijdensrisicoverzekering wilde opzeggen.

Een reactie bleef uit.

En uit.

Dus ik wachtte.

En wachtte…

En ergerde me rot….

(Inderdaad: ik ben érg wantrouwend geworden in mijn contacten met de bank. Als het gaat om het opzeggen van producten waaraan zij geld verdienen, hebben ze immers helemaal geen voordeel bij snel reageren…)

Twee weken en een aantal mailtjes later kreeg ik dan toch eindelijk een reactie. Of ik wilde langskomen. Ze had een drukke agenda maar kon over drie weken wel tijd vrij maken voor me, fijn hé, dat ze zo haar best deed voor me? Ik ben natuurlijk “Preferred Banker” dus daar lopen ze extra had voor!

(Ik denk dan ten eerste: hoe kom ik aan die status? Ten tweede denk ik: betekent dat, dat jullie bij al jullie Unpreferred Bankers nog slomer doen?)

Nee dat wilde ik dus niet, langskomen… Ik was al langs geweest en hoe gezellig de ontvangst ook was, mijn tijd wordt duur betaald, ik heb betere dingen te doen. Chit chatten met bankdames doe ik niet voor mijn lol, sterker nog, ik doe het liever niet… Hoe lekker de koffie ook is, die ze me schenken…

De te ondertekenen formulieren mocht ze aan me opsturen. Oh ja dat kan natuurlijk ook.

Dat deed ze. Twee weken later. Nadat ik haar via de mail stalkte waar de formulieren bleven. Ik ondertekende (en antidateerde…) de formulieren en stuurde ze dezelfde dag nog terug. Primaprima, klaar. Dacht ik…

In februari echter, werd de 194 euro premie gewoon weer afgeschreven. Dat geld houd ik liever in mijn zak. Dus mailtje erachteraan. De kantoordame verzekerde me: de afschrijving vindt na afloop plaats, dit is de premie over januari, niets aan de hand.

(Huh? premie achteraf betalen? Dat lijkt me sterk… Maar goed, dit bedrag heb ik meer dan zeven jaar maandelijks betaald dus laat ik dan over deze laaaatste afschrijving maar niet moeilijk doen… En ondertussen rekende ik uit dat ik dus €16.296 betaald heb aan een verzekering die ik met terugwerkende kracht al 6 jaar niet meer nodig had…. en dan reken ik die rente niet eens mee. Snel vergeten maar…)

Weer een paar weken later, 18 februari namelijk, om precies te zijn… brief in de bus. De bank heeft tot 28 maart nodig om met een inhoudelijke reactie te komen.

Dussssssss……….. gaan jullie dan wederom een afschrijving doen in de tussentijd? Ik dacht het niet…

Ik bel meteen de bank op.

Welkom bij deBANk. Alle lijnen zijn bezet… Een ogenblikje aub….

Ik moet mijn banknummer ingeven gevolgd door een hekje.

Druk op 1, druk op 2.

Spreek in een korte zin in waarvoor u belt.

“LEVENSVERZEKERING OPZEGGEN”

U wordt nu doorverbonden.

Alle lijnen zijn bezet, een ogenblikje geduld aub.

Wachten wachten.

Kom vervolgens bij een verkeerde afdeling terecht.Tuurlijk…

De jongen die me te woord staat, vraagt me mijn adres, polisnummer, banknummer (“ik zal maar niet vragen waarom ik het eerder moest ingeven met een hekje, als je me nu opnieuw vraagt het op te noemen hé?”).

Ik vraag dat aardig. Ik blijf aardig. Aardig aardig blijven hij kan er ook niets aan doen…

De aardige jongen aan de andere kant van de lijn kan me niet helpen, maar ook niet doorverbinden met iemand die er wél verstand van zou hebben… Hij wordt intern in de wacht gezet. Heeft u nog een ogenblikje? Ik sta nog steeds in de wacht bij de andere afdeling, heeft u nog even?

Ik verbaas mezelf en blijf vriendelijk, maar vraag de anderekantvandelijnjongen om alles te noteren en via interne email door te geven.

Vriendelijk blijven loont in die zin dat de anderekantvandelijnjongen hoorbaar opgelucht is dat ik vriendelijk blijf, en nogmaals samen met mij het hele verhaal doorneemt. Fijn als iemand het waardeert dat je aan beide kanten je best doet he?

Ja ook hij begrijpt dat ik er niet op zit te wachten te moeten betalen voor het feit dat de bank er drie maanden over wil doen om mijn verzoek in behandeling te nemen. Fijn…

Een half uur later ben ik geen snars verder. De informatie is genoteerd en ik zal wel terug gebeld worden, dezelfde dag nog mevrouw.

Ik wacht en wacht. Blijf ook de hele volgende dag thuis in afwachting van een telefoontje.

Ik mail ’s avonds met de kantoordame dat ik niet blij ben en overweeg een klacht in te dienen. Dat ik het gevoel heb dat er met me gesold wordt en dat ik bij voorbaat bezwaar maak tegen een eventuele incasso van het maandbedrag. Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat ze er drie maanden voor nodig denken te hebben om een verzoek in behandeling te nemen.

Wordt vervolgd, dus….

Update: de inhoud van bovenstaande blog blijkt niet helemaal correct te zijn. De 194 euro was (gelukkig) toch niet alleen maar mijn overlijdensrisicoverzekering maar ook de maandbetaling van mijn meegroeiverzekering (mijn niet-aflossingsvrije deel van de hypotheek). Zie ook HIER voor de juiste informatie. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

14 reacties op Over het opzeggen van een overlijdensrisicoverzekering

  1. Realmam zegt:

    Zou je niet gewoon het bedrag wat ze gaan afschrijven gewoon storneren? Ik denk dat je ze dan vrij snel aan de lijn hebt, ipv dat ze jou aan het lijntje houden. Maar pffffffff wat een gedoe zeg en wat veel!!, wij betalen geloof ik nog geen 6 euro voor 50.000 euro, dat vind ik momenteel nog prima te behappen en als eenverdienend gezin met jonge kinderen ook wel een fijn idee.

    Like

  2. vlasje zegt:

    Om je binnen te halen doen ze moeite zat, maar bij wijzigingen of opzeggen is de snelheid en bereidheid vaak bijna nul. Succes, en ik ben benieuwd naar je enkeltips, want die van mij is al erg instabiel door legio verstuikingen.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Goede tip van het storneren, ga ik zeker doen als ze het afschrijven…!

    Like

  4. Caro zegt:

    Je kan ook het bedrag laten storneren van de maand daarvoor. Gewoon doen. Je bent al lang genoeg aan het lijntje gehouden en “baas over je eigen geld”.

    Like

  5. 194 euro is wel erg veel! Ik zou het gewoon storneren. Ergste wat kan gebeuren is dat ze 'wakker' worden bij die bank.
    Je hebt veel zwart op wit, dus je kunt het bewijzen.

    Like

  6. Tjee wat een verhaal. Super dat je zo vasthoudend bent!
    Heel veel succes!

    Like

  7. Mijn ervaring met Preferred Banking van DE bank is dat de baliedames heel aardig zijn (en hun best doen), maar dat de achterkantschijven net zo traag lopen. En dat als je klachten indient (ik nam op een gegeven moment op met: over welke klacht belt u?), zaken wel harder lopen. En je krijgt per klacht een bloemetje thuisgestuurd (vond mijn buurvrouw erg fijn, ik hou niet van bloemen).
    Enne: Preferred Banking ben je als je een bepaald minimum bedrag per maand op je rekening binnenkomt (> 4.000 geloof ik), of dat je een bepaald bedrag op de spaarrekeningen hebt staan (tonnetje?) of dat je via een collectieve deal van je baas bij de bank zit. Preferred Banking wordt met lievere baliedames bediend en hebben wat meer adviseurs om hun te helpen. Ja, UnPreferred hebben het slechter.
    Maar je was toch niet voor de service bij een bank gegaan? Dan zou ik switchen naar Knab: je betaalt, maar je KRIJGT service. Of Handelsbanken. Anders gewoon niet op service rekenen.

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Goh interessant….. dan zou ik niet preferred zijn…. ssst niet verder vertellen….

    Ik reken niet perse op service maar wil gewoon niet betalen voor sloomheid niet door mij veroorzaakt…

    Overigens vanmiddag weer contact gehad dus wordt vervolgd…. 🙂

    Like

  9. Sil zegt:

    Ik vind 914 euro voor een levensverzekering wel heel veel. Zit er niet iets in verwerkt dat je kunt afkopen of zo. Zonde dat je zoveel geld betaalt hebt en er helemaal niets aan over houdt. Ik heb echt het idee dat je flink in de boot bent genomen. Of ben je voor een paar miljoen verzekerd?

    Like

  10. Sil zegt:

    Sorry, moet natuurlijk 194 euro zijn!

    Like

  11. grandma zegt:

    Jeetje wat een gezeur en gedoe. Wat een geduld heb je , ik was allang uit mn slof geschoten, beetje sneu voor de aardige jongelui aan de andere kant van de lijn, tja dat dan wel.

    Like

  12. mm-iirraah zegt:

    Nee ben niet voor miljoenen verzekerd. En ja in de boot genomen. Het lijkt na wat verder speuren een combiverzekering te zijn…. wordt vervolgd!

    Like

  13. Als je een tweede betaalrekening opent, krijg je ook een Preferred Banking Pas. Anders zou je 2 dezelfde passen hebben;)

    Like

  14. Pingback: Een bijstorting in de meegroeihypotheek | Mariimma

Reacties zijn gesloten.