Wat je leven je kost per dag

Nu ik mijn uitgaven netjes bijhoud in mijn excelsheet, kan ik vrij gemakkelijk berekenen wat mijn leven me per dag kost…

Vaste dagen heb ik teruggerekend van de jaarlasten (maandlasten maal 12, delen door 365…)

Variabele kosten heb ik gedeeld door het aantal dagen dat ik nu bewust budgetteer.
Deze kosten fluctueren natuurlijk, dus deze informatie kan er per week of maand weer anders uitzien.

Kosten die ik wél heb, maar waarvan ik nog niet precies weet wat dit nou echt kost per maand, heb ik nog even uit het overzicht gehaald.Het is dus géén volledige lijst…

Hierbij het overzicht totnutoe….

Vaste kosten per dag
hypotheek+rente (met aftrek) € 18,15
kinderopvang (met toeslag) € 12,99
studieschuld € 5,66
energie en woonheffingen € 9,28
woon- en ziektekostenverzekering € 1,69
abonnementen en goede doelen € 3,22
Variabele kosten
eten basis € 6,75
eten luxe € 1,25
overige boodschappen € 0,67
interieur € 0,29
kleding € 0,00
leuk € 1,59

Vaste kosten
Een aantal zaken vallen op. Ten eerste betaal ik dus, rekening houdende met hypotheekaftrek (anders zou dit bedrag nog veel hoger zijn…) meer dan 18 euro per dag om in mijn huis te wonen. Dat is voor het overgrote deel alleen maar rente, aangezien mijn hypotheek voor meer dan tweederde uit een aflossingsvrij deel bestaat… Wát een bizar bedrag eigenlijk….

Kinderopvang… tja… ook een behoorlijk bedrag… De mini gaat drie dagen per week, omgerekend betaal ik per kdvdag iets meer dan 30 euro (dus: drie driekwart euro per uur). Ik vind dat niet zo duur eerlijk gezegd maar aan de andere kant kan ik natuurlijk niet wachten totdat ze naar school gaat en ik deze kosten nog amper zal hebben. Wát een besparing zal dat zijn…!

Studieschuld, al jaren goed voor een dikke vijf en een halve euro per dag. Veel geld, maar zonder in de schulden te geraken had ik het niet gered, indertijd….

Energie en woonheffingen, ook nog eens bijna een tientje per dag. Dat móet gewoon lager kunnen!

Variabele kosten
Berekend over de afgelopen 17 dagen vind ik mijn kosten voor eten nog behoorlijk hoog. Er zit wel een vertekening in, zo heb ik de afgelopen week bijvoorbeeld voor 8 weken groentepakket vooruit betaald en is mijn diepvries in tijden niet zo vol geweest. Kijkend naar mijn excelsheet zie ik daarnaast ook mogelijkheden voor bezuinigingen, daar ga ik binnenkort een blogje aan besteden. Eerst even gewoon doorleven deze maand. Februari staat (hoewel ik al meteen op de kleintjes let), immers vooral in het teken van meer inzicht in mijn uitgaven.

Interessant is ook de kosten voor wat ik in mijn excelsheet “leuk” genoemd heb. Vanwege de zindelijkheidstraining was ik de afgelopen weken veel thuis. Slechts één keer ging ik een avondje weg: met een vriendin de kroeg in. Ik dronk een kopje thee en twee wijntjes, zeker geen wilde avond….

Toch kostte de avond me €23 omdat ik natuurlijk ook nog de oppas moest betalen.

Om een beetje “onder de mensen” te blijven nodigde ik ook twee vrienden van me uit om te komen eten. De maaltijd werd natuurlijk gewoon betaald uit de “eten basis” en (het toetje) “eten luxe” pot. De wijn die ik kocht ging echter in het “leuk” potje.

Teruggerekend kosten deze twee avonden me gemiddeld anderhalve euro per dag. Ik heb allerminst plannen op hierop te bezuinigen. Maar toch… anderhalve euro per dag gemiddeld… hmmmm…..

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wat je leven je kost per dag

  1. De Afvallige zegt:

    Wat een leuk idee om dat per dag te berekenen, in plaats van alleen per maand en per jaar. Ga ik ook eens doen!

    Like

  2. Ernie w zegt:

    Ik heb ook een excel budget / excel werkelijke kosten sheet. Nog nooit per dag uitgerekend (behalve eten voor 4 personen). Wel leuk, ga ik ook eens doen misschien schrik ik wel 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.