Lijstje: aan de slag met huishoudelijke klusjes.

Ik ben lang student geweest. Al in mijn eerste jaar liep ik studievertraging op. Ik moest dan ook veel werken om  mijn studie en levensonderhoud te bekostigen,  toch wel zo’n 30 uur per week. Veel mensen werken evenveel maar hebben daar geen studie bij, dus ik was er trots op dat ik het redde, in die tijd…
Er komt natuurlijk ook heel veel op je af als je ongeveer 20 jaar oud bent en je net op jezelf woont, vrienden moet maken, niemand meer hebt die je ’s morgens je bed uit trommelt.

Dat ik lang student was, had toch eigenlijk vooral te maken met dat ik gewoon lui was. Ik had weinig discipline. Psychologie is nou niet echt de zwaarste studie die er is, ook niet als je twee richtingen hebt gekozen en ik had het makkelijk in een veel kortere tijd kunnen redden.

Maar ik was lui. Ik ging zitten niksen voor de tv. Ik speelde uren patience, dat was in die tijd met een spel kaarten en niet op de computer… De middelbare school heb ik zonder veel huiswerk te hoeven maken, met dit luie gedrag primaprima afgesloten. Ik ging niet voor de 8, een 6 was goed genoeg. Maar de universiteit vroeg toch echt van me dat ik die dikke boeken uit mijn hoofd leerde, of tenminste even doorlas. En dat was voor mij toch wel moeilijk…

Toch is die studievertraging, hoewel ik een pittige studieschuld opbouwde die dus lager had kunnen zijn, nuttig geweest. Toen het puntje bij paaltje kwam leerde ik hoe ik mezelf kon disciplineren:
  • Maak een planning. Maak deze zo concreet mogelijk in kleine stapjes en onderdelen. Zo deelde ik het lezen van boeken op in hoofdstukken of in bladzijden (per tien bladzijden). Begin met het moment waarop één en ander af moet zijn, en redeneer van daaruit terug. Houd ook rekening met hoe lang je ermee bezig bent. Maak er een lijstje van. Zet er vakjes voor en vink ze af als je de taak af hebt.
  • Beloon jezelf per taak die afgerond is. Dat kan een kopje thee zijn of (voordat ik stopte met die slechte gewoonte) een sigaretje. 
  • Werk eventueel vooruit en beloon jezelf met een vrije dag.
… en nu komt het….
  • Maak een lijst van alles wat je graag wilt hebben / kopen / meemaken. Dit zijn je beloningen en mag je alleen maar ontvangen als je je taken gedurende een bepaalde periode af hebt. Per “kadootje” kan dit anders zijn.
  • STOP MET IMPULS AANKOPEN! Alles wat je denkt nodig te hebben, te willen hebben-hebben, zet je op je lijstje. Bepaal wat je ervoor moet doen en koop het pas wanneer je dit ook echt verdiend hebt. Je zult bovendien zien dat je die dingen die je toevoegt omdat je ze, op het moment dat je ze ziet, echtecht wilt hebben, later weer schrapt. Toch eigenlijk zo leuk niet….
Nu ik sinds kort weer bezig ben met budgetteren en ontdekt heb hoe leuk dat eigenlijk is, en eens rondkeek in mijn altijdrommelige huis bedacht ik me…. waarom ga ik dat niet opnieuw weer doen??

Clear the Clutter

Dus ik ben aan de slag gegaan met een lijst van taken. Sommige taken, zoals de vaatwasser in- en uitruimen, komen iedere dag terug, andere taken zijn wekelijks of maandelijks. Het uitmesten van een kastje en de tuin en ook “10 dingen verkopen, weggeven of weggooien” bijvoorbeeld, dat staat per maand twee keer op mijn lijst. Sommige taken komen ook maar één keer terug. Het bankje in de tuin schilderen, bijvoorbeeld…

Er zijn tegenwoordig genoeg kalender-apps die het me mogelijk maken om één en ander even goed in te plannen. En ja, ook plannen is een (terugkerende) taak.

De lijst met beloningen bestaat vooralsnog vooral uit niet-materialistische dingen. Ik ben nog even te bezeten door het spaarvirus. Geld sparen voelt op dit moment als een beloning, dus geld uitgeven aan leuke dingen is er voorlopig nog even niet bij… De beloningen bestaan vooral uit leuke dingen die ik mezelf mag verloorloven, zoals vanmiddag naar de Olympische Spelen kijken.
Dus dat gaan we vanmiddag lekker doen! 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, huishouden. Bookmark de permalink .

Wat vind jij daarvan?

