Besparingen op mijn vaste lasten

Om de dromen die ik heb te verwezenlijken, zou het toch wel handig zijn om minder vaste lasten te hebben iedere maand.
Vorig jaar loste ik daarom een deel van mijn hypotheekschuld versneld af. Het maximaal mogelijke om precies te zijn: 10%. Dit jaar stortte ik alweer een flink deel in dezelfde put. Daardoor is de afbetaling van mijn hypotheek (bruto) met ongeveer 200 euro per maand verminderd.

Dat telt op!

Ook vond ik een andere besparing: mijn vrienden van de bank hebben me indertijd een veel te hoge overlijdensrisicoverzekering laten afsluiten die ik nu, na het nodige duw- en trekwerk eindelijk helemaal heb kunnen opzeggen. Ik heb geen overlijdensrisicoverzekering nodig: mijn kleine meisje zou toch onmogelijk alleen in ons huis kunnen blijven wonen. Bovendien erft ze, wanneer ik overlijd, al via het spaarpensioen dat ik als zelfstandige opbouw.
Ik zorg dus al goed genoeg voor haar, die dure verzekering van maarliefst 194 euro per maand houd ik liever in mijn zak!

Was dat nou een woekerpolis, vraag ik me af? Ik zie namelijk niets terug van al deze stortingen nu ik de verzekering opzeg. Mijn buren verzekerden me bovendien dat zij, met vergelijkbare hypotheek en dekking van de verzekering, maar enkele tientjes per maand kwijt zijn… … …..

Een goedkopere zorgverzekering bespaart me weer wat tientjes per maand: ik ging van 135 naar 89 euro per maand. De hogere premie heb ik een aantal jaren goed kunnen benutten, maar dit jaar ben ik wel uitgedokterd…

Binnenkort hoor ik bovendien van VEH wat het collectief inkopen van energie me maandelijks gaat besparen. Die rekening van de Nuon vind ik echt te hoog!

Al met al zijn mijn vaste lasten sinds vorig jaar, behoorlijk gedaald!
Door deze dalende vaste lasten houd ik in vette maanden meer geld over om opnieuw een extra aflossing te doen op mijn hypotheek. Bovendien geeft het me als zelfstandige minder druk om omzet te maken.

Het versneld aflossen van mijn hypotheekschuld geeft me heel veel energie. Over een dik jaar hoop ik een kwart van de oorspronkelijke lening afbetaald te hebben, waardoor ik na een verkoop van mijn huis, geen restschuld meer overhoud.  Wie weet houd ik er dan zelfs geld aan over! Wat de waarde van mijn woning is, weet ik namelijk niet precies. Zo lang ik nog geen concrete verkoopplannen heb, hoef ik dat natuurlijk ook niet precies te weten….!

Om verder te besparen op mijn vaste lasten, moet ik eerst meer inzicht krijgen in wat ik nu eigenlijk precies betaal. Dus…. tijd voor een kasboek!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dromen, energiezuinig, geld, hypotheek, milieuvriendelijk, toekomst. Bookmark de permalink .