Hoe ik mijn variabele kosten omlaag kan brengen

Eén van mijn budgetdoelen in 2014, is het naar beneden brengen van mijn variabele kosten.

Veel minima zouden zeggen, dat moet niet zo moeilijk zijn. Wij hebben met zijn tweetjes immers op dit moment 960 euro te besteden per maand, dat kan ook makkelijk voor 850 euro.

Dat is waar.

Echter.

We leven óók nu. Ik wil best besparen en consuminderen. Maar aan de andere kant vind ik het ook veel te leuk om allerlei leuke dingen te doen….

Dus… waar gaan we beginnen??

Eten €300 –> € 245
Allereerst het eten. Daarvoor heb ik een budget van 300 euro per maand uitgetrokken.€300 per maand, is €69,23 euro per week, €9,89 per dag. Dat is ruim. Omdat ik sinds mijn studententijd nooit heb gebudgetteerd op eten, leek het me geen slecht idee om “ruim te beginnen”. Immers: als een doel helemaal niet haalbaar is, dan wordt het op voorhand al niets.
Volgens het NIBUD zouden de mini en ik per dag €2,66 plus €5,89 is €8,55 per dag nodig hebben om te kunnen eten. Met vegadagen tussendoor en er rekening mee houdend dat ik een kleine eter ben, kan dat best naar 8 euro per dag. Dat zou neerkomen om €245 per maand. Een bezuiniging van €55.

Camper €150 –> ??
Dan het onderhoud en opknappen van de camper. Deze kocht ik in december met het idee er veel gebruik van te kunnen gaan maken. In heel Europa zijn veel gratis camperplaatsen zodat vakantie ons minder zal gaan kosten.
Echter, omdat het toch een oud baasje is van 28 jaar oud, heeft hij veel liefde en aandacht nodig. Bovendien zou ik graag het saaibeige interieur willen aanpakken .
Gelukkig heb ik in een dorpje in de buurt een kenner gevonden die hem graag in onderhoud neemt en heb ik allerlei creatieve vaardigheden opgedaan om er iets gezelligs van te maken. Met het budget van €150 per maand (€1800 per jaar) hoop ik dan ook een heel eind te kunnen komen dit jaar, waarbij ik ervanuit ga dat er geen hele hele duren reparaties gaan komen…
Aan de andere kant zou het me ook helemaal niet verbazen als ik totaal niet ga uitkomen met dit budget. Je weet maar nooit: er kunnen heel veel dingen stuk aan een auto of een camper….

Leuke dingen €130
Onder leuke dingen versta ik uitjes, sporten, handwerken en ook kadootjes voor verjaardagen. Nu de mini in mijn leven is, kosten alle avonduitjes-zonder-kind me sowieso €12,50, namelijk de kosten van de oppas. €130 lijkt heel veel, maar uitgaand van één avond per week sporten, ben ik alleen al voor de oppas €50 kwijt. Ik denk dus niet hierop te kunnen besparen…

Kleding en schoenen €125 –> €100
In januari ben ik mezelf vreselijk te buiten gegaan aan nieuwe kleding, dus eigenlijk heb ik niet zo veel meer nodig misschien… maar mezelf kennende, denk ik daar binnenkort toch weer anders over…
Adviezen over kledingbudget die ik gevonden heb, lopen uiteen van €100 tot €400 per maand. Daarom ben toch maar uitgegaan van een budget waarvan ik denk dat het realistisch is. Hierbij heb ik rekening gehouden met de voorraden voor de mini, die ik via Marktplaats gekocht heb en nu op de zolder liggen te wachten op de zomer of totdat ze die kleding past.
Bovendien kan ik ook zelf kleding maken.
Tenslotte: ik zou makkelijk met minder af kunnen. Maar opnieuw… ik heb nog nooit gebudgetteerd en ik blijf daarom liever aan de hoge kant zitten, zodat ik mezelf over een tijd kan complimenteren, dan dat ik compleet de mist in ga…
En wie weet, kan ik volgend jaar toch met wat minder toe…!

Persoonlijke verzorging €75 –> €50
De makkelijkste besparing die we het komend jaar zullen krijgen, is dat mijn meisje zindelijk gaat worden. Dat scheelt een hoop luiers!
Verder heb ik wederom geen flauw idee wat ik aan persoonlijke verzorging kwijt zal zijn. We hebben allebei een rommelig-laat-maar-groeien kapsel, dus kappersbezoek zal hooguit een keer of twee per jaar plaatsvinden. Ik draag nauwelijks make-up. Dus waar ga ik dat geld in ***snaam aan uitgeven?!

Huis&tuin €75
Er gaat dit jaar sowieso één uitgave aankomen: de schutting is namelijk omgewaaid in december, dankzij de harde wind en omdat de duurzame balken die de buurman had uitgezocht, toch niet zo duurzaam bleken te zijn. Ergo: ze waren compleet weg gerot.
Verder verwacht ik nauwelijks onderhoud aan huis en tuin. Het budget zal dan ook opgaan aan af en toe een bloemetje of een nieuwe pan…

Overige boodschappen €10 –> meer???
Eerlijk gezegd zou ik niet zo goed weten wat ik behalve eten, nog meer voor boodschappen doen. Wasmiddel ja…
Ik bedenk me opeens dat ik de kat niet echt een budget heb gegeven. Volgens diverse websites zou een kat tussen de €20 en €40 per maand kosten….. maar goed dat er een postje “onvoorzien” is… Of kan ik haar met een vaag verhaal onder “persoonlijke verzorging” schuiven??

Onvoorzien €95 –> eruit??
Tja wat zijn onvoorziene kosten als je ook een buffer-rekening hebt? Stel mijn auto gaat stuk, is dat dan een onvoorziene variabele kostenpost of mag ik daarvoor mijn spaargeld aanspreken?
Geen idee eigenlijk… Misschien maar eruit gooien, deze kostenpost??

Gelukkig heb ik nog een spaarrekening anders dan de buffer. Zal ik daar maar een vakantiepotje van maken? En alles wat ik per maand overhou, daarop storten? Dat is best een goed idee….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld. Bookmark de permalink .

Wat vind jij daarvan?

