Doel 4. Budgetteren

Na eens flink geneusd te hebben in alle uitgaven en inkomsten die ik heb, heb ik een voorzichtig eerste maandbudget gemaakt.

Hier komt ‘ie!

Officeel heb ik een DGA inkomen. Geen idee eigenlijk, hoeveel dat precies is…

Ik haal genoeg geld uit mijn bedrijf, tussen de 3.000 en 3.500 euro…

Vanwege mijn wisselende maandomzetten moet ik het soms ook een maand stellen zonder enig inkomen en ook komt het weleens voor dat ik geld moet terugstorten om zakelijke rekeningen te betalen. Des te meer reden om mijn buffer eens flink op te hogen….!

Lang verhaal kort: ik heb geen idee wat mijn inkomen is… Die informatie krijg ik eens per jaar, in september of zo, wanneer mijn accountant de jaarrekening van het jaar ervoor (eindelijk) aan me opstuurt. Wat ik in 2013 verdiend heb, weet ik dus over 8 maanden en dan is het alweer bijna 2015…

Het belangrijkste voor mij om te weten is dat de mini en ik genoeg geld hebben. We hoeven niet te bezuinigen, niet te beknibbelen. Overigens hebben we ook niet echt een levensstijl waarin er met geld gesmeten wordt. Vind ik dan….

Omdat we geen geldproblemen kennen weet ik eigenlijk ook helemaal niet wat er uit gaat per maand. Het neuzen in mijn bankrekeningen heeft me wel een beeld gegeven, maar toch blijft het een beetje onduidelijk, omdat sommige inkomsten en uitgaven nu eenmaal maar eens per kwartaal of jaar worden gedaan. De tool die mijn bank aanbiedt om mijn geldzaken te ordenen, voldoet niet aan mijn wensen en levert me daardoor niet het inzicht op dat ik nodig heb, helaas.

Maar goed, hierbij dus mijn maandbudget….

vaste lasten 1.951

  • hypotheek kosten                                 €1250
  • kinderopvang (inclusief toeslag)         €425
  • energie en heffingen                          €310
  • abonnementen en goede doelen:      €233
  • studieschuld                                      €170
  • verzekeringen                                    €138
  • vaste kosten camper en auto             €100

variabele lasten 960

  • eten                                                                             €300
  • camper onderhoud en opknappen                               €150
  • leuke dingen (uitjes, sporten, handwerken, kadootjes) €130
  • kleding en schoenen                                                     €125
  • persoonlijke verzorging (inclusief luiers)                        €75
  • huis en tuin (onderhoud, inventaris)                              €75
  • overige boodschappen (wasmiddel etc)                        €10
  • onvoorzien (nog nader in te delen)                                 €95


Doel is 10.000 euro buffer (tussenstand 4.500)
1.000 extra storten op de spaarrekening van de mini
In totaal 20.000 extra aflossen (tussenstand 12.000)

Overigens zie je het goed: geen kinderbijslag bij mijn budget. Ik vond en vind het namelijk onzin dat mensen met een bovenmodaal inkomen kinderbijslag krijgen. Daarom maak ik het volledige bedrag over aan goede doelen voor kinderen, zoals  Plan en Unicef… (zouden meer mensen moeten doen…) Zowel die inkomsten als uitgaven haal ik dus uit mijn overzicht.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, budget, consuminderen, dromen, geld, toekomst. Bookmark de permalink .