Een overlijdensrisicoverzekering, was ik er maar nooit aan begonnen….

Als je een hypotheek afsluit, hoort daar blijkbaar een overlijdensrisicoverzekering bij. Dus ook wij verzekerden ons. Als ik als hoofdkostwinner dood zou gaan, zou mijn partner in ons huis kunnen blijven wonen omdat per direct € 200.000 vrij zou komen en hij de hypotheekschuld voor een heel groot deel kwijt zou raken. De geringe maandlasten die vervolgens zouden overblijven zouden voor hem, met een vrij laag inkomen, geen probleem moeten zijn.

Drie jaar later, twee jaar nadat de relatie verbroken werd, waren “we” er eindelijk aan toe om de hypotheek in zijn geheel op mijn naam te zetten. Dat gebeurde. Hij was nu ook officieel niet meer gebonden aan het betalen van de woonlasten.

Afgelopen november ging ik in gesprek met mijn bankkantoorjuffrouw. Ik wilde weten wat mijn mogelijkheden waren om over de 10% boetevrij aflossen heen te gaan. Deze mogelijkheden waren er helaas niet: de WOZ waarde van mijn woning was hiervoor te hoog…

Aflossen op de beleggingshypotheek? Bijstorten op de tegenrekening? Nee tja moeilijk moeilijk ingewikkeld gedoe. Iets met bandbreedte en tja dat moest ze echt ingewikkeld berekenen hoor. 

Al pratende ontdekte ik opnieuw die overlijdensrisicoverzekering. Kon ik die niet gewoon opzeggen? Tja tja moeilijk moeilijk ingewikkeld.
Is die €194 per maand echt alleen maar voor de overlijdensrisicoverzekering??

Tja tja ingewikkeld moeilijk dat is niet zo simpel tralalalala wil ik nog koffie?

Op dat moment besloot ik: jij bent aan het jokken. Natuurlijk ga jij geen antwoord geven op mijn vragen. De bank verdient goed aan mij en wil dat graag zou houden. Ik zoek het zelf wel uit. En nee jij bent dus geen “Adviseur”. Jij bent een verkoopster. Je houdt me aan het lijntje. Geef me die koffie maar, en een koekje erbij. Dan hebben jullie dat in ieder geval terugbetaald aan me…

Na anderhalf uur chit chatten en geen enkel concreet antwoord droop ik af. Ik ging het zelf wel uitzoeken dankjewel voor niks bankmevrouw!

Wel hadden we afgesproken dat ze haar ingewikkelde berekeningen aan me op zou sturen.

Ik hoorde niets. Zocht zelf één en ander uit. Hoorde nog steeds niets en niets.
Na twee weken heen en weer emailen, waarbij de reacties van mijn bankkantoordame steeds weer erg lang op zich liet wachten, kreeg ik twee “offertes”: eentje voor een overlijdensrisicoverzekering ter waarde van €100.000 en eentje voor een verzekering ter waarde van € 50.000.
Op basis van deze twee offertes kon ik zelf vrij makkelijk berekenen dat die €194 per maand, in tegenstelling tot wat zij had doen vermoeden, helemaal niet meer betaald zou hoeven worden als ik hem zou opzeggen. Niets ingewikkeld ingewikkeld mevrouw, u was niet helemaal eerlijk!

Ik nam een besluit: ik wacht tot het nieuwe jaar zodat ik meteen weer een grote aflossing kan doen, namelijk de aflossing die ik het liefst al in 2013 had willen doen.

Zodra ik die aflossing gedaan heb, en de overgebleven hypotheekschuld aanduidend even hoog of zelfs lager is geworden dan de WOZ waarde van mijn woning, zeg ik de verzekering op.

Dat deed ik zojuist.
Ke-tsjing! Ik ga dit jaar heel veel geld besparen!
En dat ik al die jaren al dat geld voor NIETS betaald heb, dat probeer ik zo snel mogelijk te vergeten!

Update: de inhoud van bovenstaande blog blijkt niet helemaal correct te zijn. De 194 euro was (gelukkig) toch niet alleen maar mijn overlijdensrisicoverzekering maar ook de maandbetaling van mijn meegroeiverzekering (mijn niet-aflossingsvrije deel van de hypotheek). Zie ook HIER voor de juiste informatie. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

Wat vind jij daarvan?

