Stokhaken, hoe doe je dat…?

Nu ik alweer maarliefst twee dagen ervaring heb met stokhaken, is het natuurlijk de hoogste tijd om uit te leggen hoe je dat doet!

Stap 1:
Bedenk even wat je wil gaan maken. Een sjaaltje bijvoorbeeld…. Kies ook het garen dat je wil gaan gebruiken. In mijn voorbeeld heb ik gekozen voor haakkatoen, omdat dit een compacte draad is en het op een foto makkelijker te zien is waar ik insteek en hoe je het dus moet doen. Maar persoonlijk vind ik een ietwat pluizig garen mooier voor stokhaken. Google maar eens op afbeeldingen van “stokhaken” en je komt veel voorbeelden tegen, om inspiratie op te doen.

Stap 2: 
Maak een ketting van lossen zo breed als je wil dat je sjaal wil worden. Let erop dat het aantal lossen  deelbaar is door vier. Voor de duidelijkheid ga ik even uit van een ketting van 20.

Stap 3.
Pak een breinaald (of een pollepel) die ongeveer anderhalf á twee centimeter doorsnee heeft. Het is wel belangrijk dat je breinaald of pollepel enigszins glad is zodat de draad er makkelijk overheen glijdt.







Stap 4.
Trek de lus die je hebt na het maken van de ketting, wat groter en doe de lus op de breinaald.









Stap 5:
Steek in, in de tweede losse van de ketting zoals je dat normaal ook doet, trek de lus weer wat groter en doe deze op de breinaald. Doe dit door alle lossen van de ketting totdat je evenveel lussen op de breinaald hebt, als dat je lossen op de ketting had. Dat zijn er in mijn voorbeeld dus 20.
Voor deze toer is het het gemakkelijkste, als je je breinaald tussen je knieën klemt of, alsof je aan het breien bent, onder je rechterarm. Ik klem de pollepel tussen mijn knieën.

Hierin moet je gewoon zelf even uitproberen wat je het makkelijkste vindt.






Stap 6.
Keer je werk om.







Stap 7.
Haal je haaknaald door de eerste vier lussen op de breinaald en haal de draad erdoorheen. Haak door het lusje dat ontstaan is, een losse.  

 Stap 8.
Vervolgens laat je de vier lussen van je breinaald afglijden en haak je door de vier lussen, die vanzelf mooi op elkaar gaan liggen, nog vier vasten (alsof je door een dubbele magical loop haakt…). 

Stap 9:
Trek je breinaald voorzichtig uit alle lussen. Dit voelt een beetje tegennatuurlijk, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat je een “steek” laat vallen. Het is immers geen breien dat je aan het doen bent!

Stap 10:
Haak vier vasten door de volgende vier lussen. Vervolgens vier vasten door de volgende vier lussen en zo door, totdat al je lussen op zijn.
Ik kwam overigens regelmatig niet helemaal goed uit: dan had ik bijvoorbeeld maar drie lussen over in plaats van vier, aan het einde van de toer. Daar zie je uiteindelijk niets meer van. Dan moet je wél gewoon vier vasten in die laatste drie lussen haken zodat je niet stiekem echt aan het minderen gaat… 

 Stap 11:
Keer je werk om.











Stap 12:
Nu is het opnieuw de bedoeling dat je lussen ophaalt en op je breinaald zet. Dat kun je eigenlijk op twee manieren doen. Ofwel je steekt in door beide lusjes van de vorige toer (zoals wij haaksters meestal doen), ofwel we steken in op het achterste lusje van de vorige toer.

De verschillen zie je hieronder. In de toer waar de haaknaald naar wijst, heb ik dubbel ingestoken. In de toer eronder heb ik alleen in het achterste lusje ingestoken. Zoals je ziet, ontstaat er bij dubbel insteken een verschil tussen de twee kanten: op de linkerfoto zie je een dubbel “randje” en op de rechterfoto geen “randje”. Bij alleen in de achterste lus insteken, is het verschil tussen de twee kanten van je sjaal een stuk kleiner. Persoonlijk vind ik dat mooier, maar dat is een kwestie van smaak…

In eerste instantie gaan we voor insteken in het achterste lusje van de steek in de vorige toer.

Haal weer lussen op door iedere steek uit de vorige toer zodat je opnieuw 20 lussen krijgt op je breinaald.  

 Stap 13.
Draai je werk om, haal je haaknaald door de eerste vier lussen op de breinaald, haal de draad door, haak vervolgens een losse. Nadat ik de eerste losse gehaakt heb, trek ik de breinaald al uit  en vervolgens haak je weer in alle groepjes van vier lussen, vier vasten.

Stap 14.
Vervolgens keer je je werk weer om en haal je weer lussen op die je weer op je breinaald zet. Enzovoorts
Hieronder nog een fotootje van het dubbel insteken..
En tenslotte een foto van een deel van mijn sjaal… (hij is nog niet af!) Mooi he?!!!

Nu heb ik het wel allemaal mooi uitgeschreven, maar Teresa heeft eigenlijk een heel duidelijke tutorial op internet gezet. Je kunt heel makkelijk gewoon met haar meedoen als je zorgt dat je voordat je het filmpje start al een haaknaald, dikke breinaald en een ketting van 16 hebt (en natuurlijk een mooi wolletje!).

Succes!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in haken, handgemaakt, stokhaken. Bookmark de permalink .

Een reactie op Stokhaken, hoe doe je dat…?

  1. Oh het is lang geleden dat ik een workshop volgde en daarna een shawl thuis afmaakte en nooit droeg 🙂 Jouw blauwe exemplaar is wel heel mooi.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.