Alle juffen op de hoogte

Acht maanden ben je alweer, mijn kleine zonnetje.

En tja ik val in de herhaling, maar meisje wat is het toch een feestje sinds dat jij er bent… Het houdt maar niet op!

Tandjes heb je, twee stuks zelfs. En ik dacht laatst dat ik nummer drie zag piepen, maar zeker weten weet ik het nog niet.
Soms wil je met mama’s vingers spelen, dan doe je ze in je mond maar AU die kleine tandjes zijn behoorlijk scherp meisje! Ook als je ’s morgens toch weer even opnieuw je stem wil uitproberen doet dat pijn oh meisje wat kun jij hard gillen, mama’s oren suizen ervan..! Ik snap er niets van dat je er zelf niet heel erg doof van wordt…..

Nieuw is dat je zit. Daar kwam ik eigenlijk heel per ongeluk achter. Als we samen douchen zet ik je, als ik mijn haar wil wassen, altijd even op de grond. Je speelt dan met je eendjes en zit met je ruggetje tegen mijn buik aan. Zo zitten we samen, en heb ik mijn handen vrij om mijn haren te wassen.
En laatst dacht ik: “Hee, je zit alleen!”. Jij klein boefje, je zat heel erg stabiel en het deed je niets, je had het niet eens in de gaten, zo druk was je om te proberen nóg meer eendjes tegelijkertijd vast te houden…

Dus je zit.
En vandaag en ook gisteren, lag je wel op een héél andere plaats toen ik na tien minuutjes even keek wat je aan het doen was. Als ik naar je kijk, ook stiekem terwijl ik net doe dat ik niet kijk, kom jij niet zo ver van je plaats. Maar toch ben je dan opeens een halve meter opgeschoven… Ra ra hoe kan dat?!

Ik heb dus maar haast gemaakt met het kindveilig maken van de stopcontacten en ook zitten er al een paar lades en kastjes op slot. De box moet ik ook maar eens omlaag zetten. Nee jij bent geen kleine baby meer!

Eten gaat prima. Fruit eet je in stukjes en brood is ook geen probleem, zelfs als er krokante korstjes aan zitten en de boterham een beetje uitgedroogd is in het zonnetje. En je kijkt er zo schattig eigenwijs bij!

Nieuw is ook dat je héél goed weet wie mama is, bijvoorbeeld als ik je kom ophalen van het kinderdagverblijf. Een stralend brede lach is mijn kado na een dag hard werken. Ach meisje als ik jou zie gaat de zon vanzelf schijnen…

Na het vaderdag-gedoe heb ik er een doel van gemaakt om ervoor te zorgen dat alle juffen weten dat jij dus geen papa hebt. Dat is goed gelukt. Ze zijn wel een beetje nieuwsgierig. Eén juf kwam zelfs naar mij toe om haar excuses aan te bieden, omdat ze het altijd over “jullie meisje” had gehad.
Ach, zei ik, het gaat om de intentie toch? En ik wist dat mensen ervanuit zouden gaan dat Fee ook een papa zou hebben. Dat wist ik zelfs al voor ik zwanger was, dus het komt niet als een verrassing…

(ik zag haar nadenken en één en één bij elkaar optellen)

En toen?

Toen kwamen bij haar de tranen… Na de verloskundige, de consultatiebureauverpleegkundige en een kraamverzorgende, blijken jij en ik opnieuw ontroering te veroorzaken….

“ik vond je altijd al zo’n leuke vrolijke positieve mama, je kunt zo goed zien dat je zo van je meisje geniet, maar nu heb ik al helemáál respect voor je!!” zei ze… Een heel leuk compliment natuurlijk, maar, zei ik tegen haar, ik bof ook zó dat jij zo’n topbaby bent, ik hoef er helemaal geen moeite voor te doen om positief en gelukkig te zijn, dat gaat vanzelf met zo’n lief kindje! En natuurlijk is het wel zo dat ik heel lang heb gedacht dat ik nooit mama zou worden, daar was ik heel lang verdrietig om. Dan geniet je van alle momenten. Ook van je gegil, hoewel ik het écht niet erg zou vinden meisje, als je dat niet meer zou doen…

Die andere geluidjes die je maakt: je gebabbel, je liedjes en natuurlijk alle lachjes die ik van je hoor, die maken mij zo blij mijn meisje, oh wat ben ik blij dat jij er bent!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in singlemum, Zonnekind. Bookmark de permalink .

Wat vind jij daarvan?

